motto:

motto:
"a kezdeményezés a társadalom motorja, a bizonytalanság viszont a kezdeményezések halála..."

A Magyar Diszitőkő Kft. LB. felülvizsgálati ellenkérelme

Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága


BUDAPEST 1055
Markó u. 16.


Alulírott dr. Soós Csongor ügyvéd (Dr. Farkas és Társai Ügyvédi Iroda, 8380 Hévíz, Helikon u. 6.) a Magyar Díszítőkő Kft. (8360 Keszthely, Bessenyei Gy. u. 27.) felperes jogi képviselőjeként, a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal (1145 Budapest, Colombus u. 17-23.) alperes által indított, Kfv.II.37.167/2011.  számú felülvizsgálati eljárásban az alábbi

felülvizsgálati ellenkérelmet

terjesztem elő:

Kérem, hogy a Tisztelt Legfelsőbb Bíróság a Zala Megyei Bíróság 8.K.20.714/2010/26. számú jogerős ítéletét hatályában tartsa fenn, az alperest marasztalja a felperes felülvizsgálati perköltségében.

Az alperes felülvizsgálati kérelme megalapozatlan, a jogerős ítélet törvényes.

A jogerős ítélet alapjául szolgáló tényállás, valamint a felek nyilatkozati alapján a perben elbírálandó fő kérdés a perbeli Keszthely VI. bányatelken található ásványi nyersanyag meghatározása.

Alperes előadása a per során változott, 16. sorszámú előkészítő iratában foglalt nyilatkozatáig alperes a bányatelek ásványi nyersanyagát tömbös homokkőnek tekintette:

  • A keresettel támadott alperesi határozat:   
            - 4. oldal alján: „…a 118/2003. (VIII.8.) Korm. Rendelet 1/b számú melléklete a korábban        4426 kódszámmal azonosított nyersanyagokat a tömbös homokkő         kategóriába sorolta…„
      - 5. oldal teteje: „E jogszabályok alapján a bányajáradék bevallás és befizetés   szempontjából a bányatelek ásványi nyersanyaga tömbös homokkő”
            - 6. oldal 4. bek.: „a Kft. a kitermelést követően az általa megfelelőnek minősített          tömbös homokkő raklapra rakását követően a bányagödröt feltölti”

  • Az alperes az igazságügyi szakértői vélemény elkészültéig még ellenkérelmében is vitatta, hogy a tárgyi bányatelek ásványi nyersanyaga a díszítő homokkő lenne.

Alperes által hozott határozatok indokolásából, és alperes perbeli ellenkérelméből levezethető alperesi álláspont elsődlegesen az volt, hogy a felperesnek a bányajáradék bevallási és fizetési kötelezettségét a teljes megmozgatott homokköves összletre kell kiterjesztenie, mivel a teljes összlet ásványi nyersanyag (1. sorszámú ellenkérelem utolsó oldal második bek.) Ezért nem fogadta el a felperesi hites bányamérő által alkalmazott geodéziai felmérés eredményét, mivel az csak a kitermelt díszítő homokkő mennyiségét mutatja ki.

Ezen alperesi állásponttal szemben – a felperes által előadottak mellett – alperes megváltozott perbeli nyilatkozata (16. sorszámú beadvány 2. oldal utolsó bek.) valamint a kirendelt Dr. Pataki Attila igazságügyi szakértő véleménye alapján egyértelműen megállapítást nyert, hogy a bányajáradék alapját képező ásványi nyersanyag az adott bányatelken a díszítő homokkő, és nem a tömbös homokkő. Ezt alperes felülvizsgálati kérelmében maga is nem vitatott tényként kezeli (2. old. 4. bek.).
A perben eljárt igazságügyi szakértő véleményéből egyértelműen megállapítható, hogy a díszítő homokkő sajátos földtani képződmény, és ezért sajátos ásványi nyersanyag is. Díszítő homokkőnek a teljes homokköves összlet nem tekinthető, annak a kézi kitermelés, válogatás során megfelelőnek talált, építésre alkalmas tulajdonságokkal bíró része tekinthető ásványi nyersanyagnak, díszítő homokkőnek (14. sorszámú szakértői vélemény 3. oldal: Az alperes kérdései II-III.). Az alperes által kifogásolt „kiválogatás”, a geológiailag lemezes homokkőnek nevezett ásványi nyersanyag jövesztésének a módszere. Ezt a fajta ásványi nyersanyagot ugyanis egyéb bányászati módszerrel (pl. robbantás) nem lehetséges jöveszteni, csak kézi fejtéssel.

Az ásványi nyersanyagok fajlagos értékéről szóló 54/2008 (III.20.) Korm. rendelet szerint a járadékfizetés szempontjából a díszítő homokkő a tömbös homokkő alcsoportba tartozik, tehát a tömbös homokkőre megállapított fajlagos érték vonatkozik rá. E jogszabály tehát nem minősíti a díszítő homokkövet tömbös homokkőnek, csupán a fajlagos érték szempontjából tekinti egy kategóriának a két kőzetfajtát. A jogszabály 2. § (1) bekezdése értelmében a bányajáradék alapja a bányatelket megállapító határozatban meghatározott ásványi nyersanyag kitermelt mennyiségének és a hozzá rendelt fajlagos értéknek a kerekített szorzata.

Fentiek alapján megállapítható, hogy a perbeli bányatelek járadékfizetés alapjául szolgáló ásványi nyersanyaga a díszítő homokkő, annak kitermelt mennyisége pedig nem a teljes homokköves összlettel azonos. A szakértői vélemény értelmében a sajátos kitermelésnek a lényege éppen az, hogy az összletből kiválogassa a felhasználásra alkalmas díszítő homokkövet, azaz az a haszonanyagot. A szakértői vélemény 4. oldal III.-IV. pontjaiban mutat rá arra, hogy földtani képződményből a kiválogatás során lesz ásványi nyersanyag, hiszen a kártyás (díszítő) homokkő attól ásványi nyersanyag (Bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény (Bt.) 49. §), hogy az további felhasználásra, építési célra alkalmas.

A perben a szakértői vélemény nem jogkérdéseket tárgyal, hanem a jogkérdésben történő állásfoglaláshoz szükséges szakmai kérdésekre (ásványi nyersanyag és annak mibenléte, tulajdonsága) ad választ.


Alperes felülvizsgálati kérelmének 4. oldal harmadik bekezdésében azzal érvel, hogy felperes és a szakértő állítása szerint a bányatelek haszonanyagának egy része nem is ásványi nyersanyag, ezért a bányatelek átminősítése, a bányatelek határozat módosítása szükséges.  Ezen alperesi okfejtése hibás, felperes és a szakértő előbbieket nem állította. Felperes álláspontja szerint a bányatelek ásványi nyersanyaga és egyben haszonanyaga a díszítő homokkő (hiszen a kutatás és a kitermelés is erre irányult), a homokköves összletnek az a része azonban, amely nem tekinthető díszítő homokkőnek, nem haszonanyag és nem is ásványi nyersanyag, mert felhasználásra alkalmatlan. A bányatelek határozat módosítása nem szükséges és nem is lehetséges, mivel a hatályos szabályok szerint a besorolás csak nyersanyag csoportonként lehetséges (00-ás kódrendszerben). Az alperesi közigazgatási határozat maga is hivatkozza, hogy a bányatelek határozatokban a 1744/1995 (Bá.K.) 2. sz. melléklete szerinti ún. két 00 kódot kellett alkalmazni, ezért a bányatelek határozatban 4400 kódszámú homokkő szerepel, amelyet a kutatási zárójelentésen alapuló földtani hatósági besorolás pontosít és jelöli meg a konkrét ásványi nyersanyagot, a díszítő homokkövet. A bányatelken tehát nem általánosságban homokkő, hanem díszítő homokkő bányászata folyik, erre szól a hatósági engedély. Ha az alperes maga is elismerte, hogy a kutatás a díszítő homokkő ásványi nyersanyag mennyiségének a kimutatására irányult, a megállapított bányatelek ásványi nyersanyaga és egyben haszonanyaga a díszítő homokkő, akkor nem értelmezhető, hogy milyen másik ásványi nyersanyagra kellene a felperesnek a bányatelek határozat módosítását kezdeményeznie?

Alperes kérelmében sérelmezi a szakértő által használt „műrevaló” kifejezést. Ezzel szemben alperes perrel támadott határozata 5. oldal 5. bekezdése tartalmazza: „A határozat a műrevaló vagyont 248.500 m3-ben, a kitermelhető készletet 65.100 m3-ben határozta meg.”

A perbeli szakértő 2010. október 25-én kelt kiegészítő véleményének 3. pontjában az alábbiakat rögzíti: „Esetünkben a földtani ásványvagyon – amelyet a Kutatási Zárójelentésben a földtani szakértő is meghatározott – egyben számszerűleg a műrevaló készlet is.”

Az 54/2008. (III. 20.) Korm. Rendelet 8. § 

A felperesi Kft. ügyvezetője a hiteles bányamérő Németh László által ellenjegyzett geodéziai felmérésen alapuló térfogatszámítást a bíróságon a tárgyalás során (24. sorszámú jegyzőkönyv 4. és 7. oldal) bemutatta és elmondta, hogy azt már a közigazgatási eljárás során elkészítette és alperesnek rendelkezésére bocsátotta.


Kérem a Tisztelt Legfelsőbb Bíróságot, hogy a kifejtetteket döntése meghozatalánál figyelembe venni szíveskedjék!


A felperesnek kedvező döntés esetén a perköltséget felperes oldalán mérlegeléssel, a vonatkozó 32/2003. (VIII.22.) IM rendelet alapján kérem megállapítani, és abban alperest marasztalni. Nyilatkozom, hogy felperes jogi képviselője ÁFA fizetésére köteles.



Hévíz, 2011. március 11.



                                                                       Tisztelettel:


dr. Soós Csongor

ügyvéd
       felperesi képv.